
Obsah MAMApp Blog je chráněn autorskými právy. Publikování nebo další šíření obsahu je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany společnosti MEDUCAPPS, s.r.o.
Jak dopadly dětské autosedačky v testu německého autoklubu ADAC? Dá se to říci dvěma způsoby: skvěle, pokud jde o bezpečnost nebo o snadnost jejich instalace v autě. Také pro děti jsou pohodlné. Ale bohužel, přinejmenším některé, propadly v hodnocení zaměřeném na materiály a uvolňování škodlivých látek.
Přinášíme vám výsledky zatím nejnovějšího testování, které proběhlo na podzim 2019. Spotřebitelské testy německého autoklubu ADAC zaměřené na dětské autosedačky patří k těm nesledovanějším, protože jsou skutečně důkladné a prověří výrobky doslova ze všech stran. Autoři testu hodnotili dvacítku výrobků pro děti od narození do dvanácti let.
Sledovali samozřejmě bezpečnost, kterou sedačky poskytují při různých typech nárazů při crash testech, dále způsob instalace do auta a také nechali laboratorně vyhodnotit použité materiály.
Nárazové testy měly jednoznačného vítěze. Stala se jím sedačka Swandoo Albert i-Size pro děti do roku a půl, takzvané vajíčko. Vedla si skvěle při čelním i bočním nárazu. Na opačném konci skončil výrobek Hauck iPro Baby se základnou iPro Base, protože ten se při čelním nárazu částečně uvolnil ze základny. I on ale prošel – ukázalo se, že nároky na bezpečnost splňují všechny testované výrobky, což v minulosti rozhodně nebylo pravidlem.
Úspešné sedačky
Sedačka | Délka dítěte | Isofix | Bezpečí | Obsluha | Ergonom. | Škodliviny |
Swandoo Albert + i-Size Base | 40-85 cm | ano | + | + | + | ++ |
Swandoo Albert | 40-85 cm | ne | ++ | + | + | ++ |
Bugaboo Turtle + Base | 40-85 cm | ano | + | + | + | o |
Peg Perego Primo Viaggio i-Plus | 40-83 cm | ne | ++ | + | + | + |
Jané Koos i-Size R1 + iPlatform | 40-83 cm | ano | + | + | + | ++ |
Bugaboo Turtle | 40-85 cm | ne | + | + | + | o |
Jané Koos i-Size R1 | 40-83 cm | ne | ++ | o | + | ++ |
Jané iMatrix + iPlatform | 40-83 cm | ano | + | + | + | ++ |
Neúspěšné autosedačky
Sedačka | Délka dítěte | Isofix | Bezpečí | Obsluha | Ergonom. | Škodliviny |
Hauck iPro Baby | 40-85 cm | ne | + | o | o | -- |
Hauck iPro Baby + iPro Base | 40-85 cm | ano | - | o | o | -- |
Uppababy Mesa i-Size | 40-78 cm | ne | + | + | + | -- |
Uppababy Mesa i-Size + iSize Base | 40-78 cm | ano | + | + | + | -- |
Ale přesto některé sedačky rozhodně doporučit nelze a celkově v testu neuspěly, protože jejich potahy obsahovaly škodlivé látky, jejichž působení by rodiče své potomky vystavovat neměli. Konkrétně šlo o výrobky značky Uppababy, u nichž laboratorní testy detekovaly zdraví nebezpečnou látku TCPP (zpomalovač hoření tris (2-chlorisopropyl) fosfát) v množství, které přesahuje evropské normy. Špatnou volbou by z toho hlediska byly i dvě sedačky od firmy Hauck, protože v nich bylo nadlimitní množství rovněž nebezpečného naftalínu.
Celkově lze říci, že bezpečnost zajišťovaná dětskými autosedačkami rok od roku stoupá. Neznamená to však, že všechny výrobky na trhu jsou stejně bezpečné – ADAC v zásadě testuje výrobky renomovaných firem, které se prodávají především ve specializovaných obchodech s pomůckami pro děti. „No name“ sedačka, kterou levně pořídíte v supermarketu, takové bezpečnostní nároky splňovat nemusí.
Na druhou stranu, skvělé mohou být i sedačky, které ADAC do testu tentokrát nezařadil, proto se vyplatí podívat se na výsledky několika málo testů dozadu – možná tam najdete model, na který máte zálusk. Týká se to například modelů značky Cybex nebo Kiddy, které rovněž dosahují výborných výsledků.
O bezpečí navíc do velké míry rozhoduje také vhodný výběr sedačky s ohledem na věk a váhu dítěte a její správné upevnění do auta. Mimochodem, více než věk rozhoduje váha a zejména výška dítěte. Je navíc třeba brát v potaz tělesnou konstituci dítě, pokud má například některé delší trup, může ze sedačky vyrůst dřív než jeho stejně starý a stejně vysoký vrstevník. Už proto není dobrý nápad kupovat sedačku bez vyzkoušení.
Oblíbené podsedáky, které zdejší rodiče používají někdy i na předškolní děti, sice splňují normy (kladené na tento typ zádržných pomůcek), ale ve srovnání s klasickými autosedačkami poskytují mnohem menší ochranu. Už proto, že nijak nechrání záda či hlavy dětí.
Zdroj: ADAC