Proč není MAMApp PREMIUM zdarma

Těhotenská aplikace MAMApp oslaví za pár měsíců druhé narozeniny. V tu dobu bude mít skoro 100 000 registrovaných uživatelek. Některé uživatelky už s námi „jedou“ druhé těhotenství, čeká nás tedy druhé kolo „MAMAppátek“. Neskrývám radost nad tím, že si naši aplikaci stahuje každá druhá až třetí těhotná, a těch, co s námi zůstanou až do porodu, jsou desetitisíce.

Co mě ale trápit nepřestalo, je postoj některých žen k naší opravdu mravenčí práci a jejich nutkavá potřeba škodit.

Po roce se tak opět vracím k tématu, které se stalo mantrou občasných negativních recenzí aplikace MAMApp, a omlouvám se předem, že nebudu stručná: Proč není MAMApp zadara?

Když bezplatná aplikace není zdarma

Na trhu produktů a služeb najdeme ty, za které se platí, a ty, které jsou „zdarma“. „Zdarma“ můžete jít na oběd, když si u toho necháte od prodejce vnucovat hrnce, „zdarma“ můžete v hypermarketu ochutnat u reklamního stánku sýr (případně si tam jít třikrát, když budete tzv. „nenažraní“), „zadarmo“ je ledacos. Ale když se zkusíme zamyslet, tak je zjevné, že „zadarmo“ to vlastně vůbec není, neb v té na první pohled štědré nabídce je zcela jasný kalkul, že stejně u toho „dobrodince“ nějakou tu kačku necháte.

Když se podíváme přímo na trh mobilních aplikací, tak zde máme (1) aplikace zdarma, (2) aplikace zdarma s nákupy v aplikaci, (3) aplikace placené.

Aplikace zdarma jsou zajímavá kategorie. Najdete tady úplně jednoduché utilitky naprogramované nadšenci až po poměrně komplikované aplikace. Zatímco nadšenci jsou ochotni udělat appku s tím, že u ní strávili týden „v garáži“ a nic za to nechtějí, komplikovanější aplikace nevznikají proto, že by někdo nechtěl vydělat. Pro vaši představu uvádím cenu člověka/programátora na den. Je to částka mezi 7 tisíci až 12 tisíci korun. Na den. Velká aplikace tedy stojí v řádu statisíců až milionů korun. Myslíte, že ji někdo bude vyvíjet zdarma? Proč by to dělal? Uživatelům ji společnost nabídne takzvaně „zdarma“, ale monetizaci (tedy způsob, jak z aplikace dostat peníze) musí důkladně promyslet. Nejjednodušší způsob je ten, že v aplikaci nabíhají reklamy (například od Google), ovšem tyto peníze z „prokliků“ nikdy nemohou uhradit náklady na aplikaci. Takže se na to musí jít ještě jinak.

Další možnost je ta, že aplikaci „někdo“ zaplatí a „něco“ za to bude chtít. A pak se z aplikací stávají chodící reklamy. V Česku je takovým příkladem těhotenská aplikace zaměřená na výživu. Nic proti ní nemám, je to transparentní, označené, všem je jasné, že aplikace je tady proto, abyste vy těhotné nakupovaly právě tyto výživové produkty a ne žádné jiné.

Třetí varianta aplikací „zdarma“ je ta, že aplikace se tváří bezplatně, ale bez Vašeho vědomí aplikace odesílá citlivá data včetně například vašich fotografií a dat uložených v telefonu. Napsáno o tom bylo hodně, jeden z článků je třeba zde. Tento nešvar může koneckonců nastat u jakékoliv aplikace, ale je pravděpodobné, že aplikace neanonymních vývojářů, které jsou transparentně placené, nemají takové nekalé způsoby zapotřebí.

MAMApp je super, ale dejte mi ji zadarmo!

A teď pojďme k MAMApp. MAMApp je aplikace z kategorie „zdarma s nákupy v aplikaci“. Znamená to, že aplikaci si stáhnete zdarma a je na vás, jestli si aplikaci rozšíříte na PREMIUM (to je ten „nákup v aplikaci“). Uživatelky mají v MAMApp čtyřtýdenní zkušební lhůtu a pak se samy mohou rozhodnout, jestli aplikaci chtějí, anebo ne. Mně to přijde fér, než kdyby aplikace byla od prvního dne rovnou placená. Uživatelka zkrátka nekupuje zajíce v pytli. No a cena? Tu jsem pro MAMApp PREMIUM stanovila na samé dolní hranici rentability, tedy 199 Kč, což při používání po dobu 32 týdnů (to je průměrná doba používání aplikace) vychází na 1,10 Kč na den. Tedy cena je dostupná prakticky každému a já mohu garantovat, že MAMApp PREMIUM je čistě neutrální aplikace, která uživatelkám nepodsouvá komerční sdělení, nevychází vstříc farmaceutickým firmám ani nikomu jinému, zkrátka je objektivní a po odborné stránce na výši.

Má přirozená očekávání byla ta, že část uživatelek aplikaci koupí, část nikoliv (a to se naplnilo : )). Ty, co aplikaci nekoupí, tak učiní z důvodu, že se jim aplikace jako taková nelíbí, anebo prostě během těch čtyř zkušebních týdnů zjistí, že na aplikaci stejně nemají čas a že ji vlastně nepotřebují. Logicky jsem tedy předpokládala, že se v negativních recenzích dočtu, co se konkrétně uživatelkám nelíbilo a co máme zlepšit (a to se právě tak úplně neděje).

Musím říct, že jsem docela zírala, když drtivá většina (často anonymních) negativních recenzí byla plodem čistého vzteku z toho, že aplikace prostě není zdarma. Některé recenze začínaly dokonce slovy: „Aplikace je fajn, ale musí se platit.“ Anebo: „Tak jsem si hezky početla jen do dvanáctého týdne a teď už to po mně chce peníze!“ Některé byly v duchu: „Vy nelidové chcete peníze, ale my těhotné máme tolik výdajů!“ Nedávno se dokonce objevila recenze o nepřesnostech a nesmyslech v aplikaci a ať si těhotné raději stáhnou nějakou americkou aplikaci, co je „zadáčo“. Na to jsme obratem reagovali tak, že uvítáme seznam nepřesností, abychom mohli s lékaři tyto informace prověřit. Pochopitelně tato výzva zůstala bez odpovědi. Upřímně – často se nestačím divit. Kritické recenze, které by měly hlavu a patu, byly asi dvě a opravdu jsme se nad nimi zamysleli.

Problém pro mne, jako pro autorku aplikace, je to, že jak každý marketér ví, naštvaní klienti napíší negativní recenzi mnohonásobně častěji než ti spokojení. Budu-li mít tedy pět nespokojených uživatelek a dvacet spokojených, můžu mít třeba čtyři negativní recenze a jen tři pochvalné. Takhle to je. Ostatně já tady teď taky nepíšu oslavný blog o řadách spokojených klientek, které dokáží pochválit, ale píšu tak trochu zkroušené zamyšlení o hrstce žen, kterým se jaksi „nerozsvítilo“.

Je normální si vše vzít zdarma?

Minulý týden jsem mým dcerám (8 a 11 let) vyprávěla, jak jsme s jejich tatínkem za každé cédéčko, které máme v poličce, zaplatili asi 600 korun. Před 25 lety. Na jedno cédéčko jsme jako studenti pracovali až 30 hodin (ano, tenkrát byly běžné brigády za 15 - 25 korun na hodinu). Nebyl internet, cédéčka se nedala kopírovat, protože vypalovačky neexistovaly. Všechno jsme si museli poctivě koupit. Filmy taky.

Dnes má každý přístup k tomu obejít autorská práva, nastahovat si mp3 a filmy zadarmo (počítačový software jakbysmet) a mnoha lidem to přijde úplně v pořádku. Je pak velmi pravděpodobné, že když si někdo takový stáhne hezkou aplikaci, ale platbu nemůže obejít, dostane vztek, který si nutně potřebuje vybít v recenzi a pěkně nám to tam nandat.

Charita ano, ale tam, kde je jí opravdu třeba

Každý, kdo si pročetl stránky mamapp.cz, zná příběh MAMApp. Za aplikací není žádná bohatá softwareová (ani jiná) firma, její vývoj jsem zaplatila já a můj spoluinvestor. Aplikace MAMApp je reakcí na to, co se mi v minulosti jako těhotné přihodilo. Obdobně jako Nadační fond APOLENA, který podporuje moderní léčbu onkologicky nemocným ženám a také těm, kterým se nedaří otěhotnět. Jako zakladatelka fondu nesu veškeré náklady s jeho provozem a nikdy jsem si – stejně jako kdokoliv, kdo pro APOLENU něco udělal – nevyplatila ani korunu odměn.
Připomínám to proto, že chci zdůraznit, že vím, co je to charita. Připadá mi naprosto v pořádku, že investuji vlastní peníze a čas ve prospěch žen, které to mají nesmírně těžké (a o těhotenství si často mohou nechat jen zdát). Nemůže po mně ale nikdo chtít, abych tyto své vlastní peníze a tento čas na úkor žen nemocných věnovala těm, ke kterým byl osud přívětivější.
Zde mám tedy vzkaz těm, které si musí svůj vztek a frustraci vybít v recenzích:
Milé dámy, respektuji fakt, že si nechcete MAMApp PREMIUM koupit. Je to vaše svobodné rozhodnutí. Nekritizujte nás ale za to, že nikdo z našeho týmu (kromě zdravotníků, před kterými smekám) nehodlá dělat právě v tomto případě charitu. Zeptejte se samy sebe, zda zrovna vy věnujete stovky hodin ročně (a mnoho tisíců korun) potřebným a zda je tedy vaše kritika fér.

Chcete-li nám sdělit, co se vám v aplikaci nelíbilo, je to úplně jiná věc. Můžete to napsat do recenze, anebo do emailu na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. a my vaši kritiku budeme brát opravdu vážně.

A protože spokojených uživatelek je mnohonásobně víc, mám vzkaz i pro ně:
Milé dámy, jsme rádi, že vás můžeme těhotenstvím provázet. Vážíme si vašich kladných recenzí i hezkých emailů a děkujeme vám za ně. A jestli jste recenzi do Google Play či AppStore ještě nenapsaly, učiňte tak, prosím. Pomozte nám vyvážit negativní recenze těch, které mají nutkavou potřebu nám to nandat proto, že děláme charitu jinde.
Mějte se hezky :)